NRD Начало
Петък, 22 Ноември 2024
Начало Калейдоскоп „Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
3031
Калейдоскоп

„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата. „Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията

| 13 Ноември 2024, 18:42 ч.
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
Снимка © Сатиричен театър / Петър Петров

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.

Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители като Мадона, Карол Джи, Песо Плума, Шакира, "Групо Фронтера" и други, за втора поредна година води по номинации за наградите "Грами" за латино музика, предаде Асошиейтед прес.

Тази година Барера ще се съревновава за девет отличия, след като миналата година получи 13 номинации и спечели три награди.

Номинациите на Едгар Барера са за продуцент, автор на песни, запис и албум на годината. Той е номиниран и два пъти в категорията за най-добра регионална мексиканска песен и три пъти в категорията за песен на годината за работата си по Entre Parentesis на Шакира и "Групо Фронтера", Mi Ex Tenia Razon на Карол Джи и Segun Quien на Малума и Карин Леон. 

Освен трите номинации на Барера, сред останалите номинирани за песен на годината са Derrumbe на Хорхе Дрекслер, A Fuego Lento на Дайме А

Организаторите на „Комик-кон“ Прага 2025 очакват актьорите Лоренцо Ламас и Робърт Луелин, съобщи „Ческе новини“.

Фестивалът, който събира фенове на филми, сериали, комикси и научна фантастика, ще се проведе от 11 до 13 април 2025 г. в чешката столица. Освен двамата знакови актьори се очакват още ютюбъри, писатели и художници на комикси. Фестивалът предлага различни активности за всички възрастови групи. Събитието включва беседи с гостите, фотографиране със знаменитости, филмови прожекции, тематични уъркшопове. Съставна част от фестивала е и т.нар. Покемон зона.

Тазгодишният "Комик-кон" в Прага събра 27 хил. души през април – рекорд в петгодишната история на проявата.

Първото подобно събиране на фенове на комикси и фантастика е в САЩ през 1970 г.

Пепа Николова-Пеша представя дебютната си изложба „Гората, която създадохме?“ – изследване на устойчивостта и връзката ни с природата. Това съобщават от галерия „Сердика“, домакин на събитието от 13 септември до 5 октомври. 

С концепция, разработена от Валентин Бакърджиев, изложбата предлага уникално многосензорно преживяване, което съчетава изкуство и екологично съзнание, коментират организаторите.

Авторката, макар и нешироко известна в художествените среди, има богат опит като сценограф и костюмограф, работейки повече от 30 години в театъра и киното. През този период е създавала костюми и декори за други сценографи и костюмографи, но сега, на 54 години, решава да излезе на преден план.

„Гората, която създадохме?“ представя &bdquo

Художникът Цончо Денев празнува 70-годишен юбилей с изложба в Търговище. 

Експозицията ще представи пред ценителите на изкуството десетки произведения на Денев, рисувани през последните три години. Това каза авторът и добави, че чрез тях представя себе си. 

В биографията си Цончо Денев е записал множество участия в национални и международни изложби и пленери. Едноименната експозиция е десетата му самостоятелна изява. Щастлив е, че я представя в родния град, пред близки и приятели. 

В художествена галерия „Никола Маринов“ Денев подрежда авторски произведения. 

„Показвам моето отношение към изкуството. Стремежа си в търсенето на красивото, на линията, на детайла, на безкрайните възможностите на цвета. Тази изложба - това съм аз! Вложил съм моите знания, труд, старание, търсения, експерименти, емоции и страхове. Разкривам напълно своя свят в

Австрийският цигулар от български произход Максим Цеков и британският пианист, носител на втора награда от конкурса „Геза Анда“ (2021) Джулиан Тревелиян ще имат концерт на 15 октомври в камерната зала „България“. 

Събитието е част от проекта „Лауреатите“, уточняват продуцентите от „Кантус фирмус“.

Програмата включва соната в ла мажор №22 и цигулкова соната в ми бемол мажор – от Моцарт, опус 18 от Рихард Щраус. Двете произведения принадлежат към по-рядко изпълняваните шедьоври за цигулка и пиано, но музиката  им очарова с мелодично богатство и виртуозни линии в партиите на двата инструмента, коментират организаторите.

Третата композиция е „Рио Гранде“ от британския композитор Констант Ламберт (1905-1951). Това е неговата най-популярна тв

„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо и оправдано, че има възвишени мотиви“, допълва режисьорът.

По думите му Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите, но Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек: „Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират“.

„Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен“, казва актрисата Албена Павлова. „Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и сомоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени“, допълва тя.

Преводът на „Майка Кураж и нейните деца“ е на Димитър Стоевски. Сценографията е на Никола Тороманов, костюмите – на Свила Величкова, музиката – на Милен Кукошаров, пластика – Теодора Попова. В ролите са още Асен Мутафчиев, Пламен Великов, Никол Георгиева, Борислав Захариев, Симеон Гълъбов, Димитър Баненкин, Иван Панев, Стефания Кочева, Мартин Желанков, Сотир Мелев и Анна Станчева.

Режисьорът Стоян Радев и актрисата Албена Павлова , в разговор с Даниел Димитров – за провокациите и протестите, за вечността на темите и проблемите при Брехт, за малките хора и техните големи сенки, за разтърсващото театрално развлечение.

Музеят "Ван Гог" в Амстердам празнува 150-ата годишнина на импресионизма с мащабната ретроспективна изложба Vive l`impressionnisme! Masterpieces from Dutch Collections, съобщи пресслужбата на културната институция. 

Експозицията става факт в резултат на сътрудничество между 15 нидерландски музея и частни колекции и представя повече от сто от най-значимите произведения на френския импресионизъм в нидерландски колекции, сред които "Дъгата" и "Понтоаз" (1877) на Камий Писаро и "Маково поле" (1881) на Клод Моне.

На 15 април 1874 г. неколцина млади художници подреждат своя изложба на парижки булевард. Те сами организират изложбата и така се освобождават от стриктните правила за участие в официалната годишна изложба, налагани от утвърдените автори. Клод Моне, Берта Моризо, Огюст Реноар, Пол Сезан, Едгар Дега и Алфред Сисле шокират публиката с ярките цветове и смелото дв

Фестивалът на изкуствата „Аз съм София“ ще се състои от 17 до 23 септември пред Националния дворец на културата (НДК). Събитието е част от програмата „София празнува 17 септември“, посветена на Деня на София, съобщават организаторите.

По думите им фестивалът ще предложи разнообразие от дейности, които да превърнат пространството пред НДК в открита сцена за привличане на хора от всички възрасти и интереси.

Сред инициативите тази година са музикални изпълнения на открито, танцови пърформанси, мурал арт и графити, брейк денс битки, бийтбокс, ролери, арт ателие, представяне на книги, кинопрожекции пред НДК и в кино „Кабана“, „купон-битка“ на „Акага“ и Стефан Вълдобрев и „Обичайните заподозрени“,  образователни събития за деца.

/ВТ

Светлин Русев е солист в празничния концерт на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България.

Събитието е на 18 септември в Софийската опера и балет, съобщават от БНР.

За втора поредна година организаторите от сдружение „Реформ юнион клуб“ и БНР обединяват усилия с идеята Денят на независимостта да бъде честван с празничен концерт, който да илюстрира със силата на музиката пълноценното място на България на световната карта и съизмеримостта на нашето културно наследство с най-високите европейски образци.

Програмата, подготвена от маестро Илиевски, носи духа на Деня на независимостта и е вдъхновена от манифеста, който провъзгласява, че България е държава, достойна да бъде равноправен член в семейството на ци

Бариерата на субтитрите в САЩ беше преодоляна веднъж завинаги: въпреки многобройните си диалози на японски език, "Шогун" триумфира на наградите "Еми", спечелвайки рекорден брой отличия за един сезон на сериал, сред които за най-добра телевизионна драма, предадоха световните агенции.

Екранизацията на романа на Джеймс Клавел, който разглежда борбата за власт в Япония през 17-и век, събра 18 награди на състоялата се в театър "Пийкок" 76-а церемония за отличията, известни като телевизионния еквивалент на филмовите "Оскар"-и. 

"Шогун" е първият неанглоезичен сериал, който печели водещата награда за най-добра телевизионна драматична поредица. 

Сценаристът на сериала Джъстин Маркс не пропусна да спомене "творческата авантюра", предприета от канала Еф Екс (FX) и неговия собственик "Дисни" с този проект.
      
Ролите в "Шогун" донес

Испанският певец Алехандро Санс ще бъде удостоен с отличието на „Билборд“ за цялостни постижения на церемонията по връчването на латино музикалните награди на изданието.

Церемонията ще бъде излъчена от Маями по телевизия Телемундо на 20 октомври.

От пускането на Viviendo Deprisa през 1991 г. до последния му студиен албум Sanz, издаден през декември 2021 г., артистичният и личният принос на певеца разшири обхвата на латино музиката по целия свят, а влиянието му продължава да определя индустрията и днес, пише „Билборд“.

Наградата за цялостни постижения в латино музиката на Билборд е отличие, което се връчва на изпълнител или група, които имат „продължителна и изключителна кариера, включваща артистичен и личен принос, оказал голямо влияние върху латино музиката в световен мащаб“.

„Дълбоко съм благодарен за това признан

СТОЯН РАДЕВ: ОЧАКВАМ ПРОТЕСТИ, ЗАЩОТО БРЕХТ СЕ ПОДИГРАВА НА ВСЕКИ ЧОВЕК

Господин Радев, очаквате ли протести след премиерата на „Майка Кураж и нейните деца“?

Стоян Радев: Да. Защото това представление е много по-страшно, доколкото текстът на Брехт е може би най-жестокият по линия на присъдата, която дава на малкия човек.

Протестите, които сега станаха популярни, са понеже е засегната някаква българска чест. Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите. А тук Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек. Защото човек е свикнал да търси вината в другия и, ако има война, ако има кръвопролития, все някой друг е виновен – диктатор или командир. Брехт обръща принципа и казва, че виновни са малките хора, виновна е почвата, върху която израстват диктаторите. Трябва да спрем да мислим, че имаме добри хора и един злодей, който ги повежда към нещо лошо. Не, тези хора произведоха този злодей.

През изборите, които правим в живота си, ние даваме мотив на някой човек да излезе начело и да започне да извършва безобразия и зверства. После е лесно да посочим него като виновник, пише Брехт. Той пише тази пиеса, когато Хитлер влиза в Полша, през 1939 г. Но герой на пиесата не е някой водач, а малки хора, които подкрепят националсоциализма. 

Брехт пише „Майка Кураж“ в изгнание, това отразява ли се по някакъв начина на пиесата?

Стоян Радев: „Майка Кураж“ е вечен текст. Поводът е конкретен – 1939 година, националсоциализмът, войната, агресията. Но съвсем нарочно според мен, по подобие на Шекспир, Брехт пренася действието някъде другаде – за да може посланието да е универсално, да не изглежда така, сякаш пиесата е конюнктурна, сякаш обслужва някакъв малък момент. Напротив, той се опитва да засегне вечен проблем. Това, че пише в изгнание, може би ме помага да се занимава не с повода, а със причината за злото, търсейки тази причина в обикновените хора...

Моята интерпретация е свързана със самия Брехт и много внимателно вглеждане в текста му и въобще – в Брехтовата теория за театъра. Пиесата носи името на един от героите – Майка Кураж, но всички около нея са тези малки хора, за които споменах, върху които авторът поставя фокуса. В този смисъл пиесата е завъртяна около централен образ, но обръща внимание на всеки един от персонажите. Тъй като и най-малкият човек, и най-малкият персонаж, е отговорен за събитието. Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И, ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират.

Искам да направим един театър, в който малки хора хвърлят големи сенки. Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо е оправдано, че има възвишени мотиви...

Не е ли малко абсурдна поканата, която отправяте към публиката – за разтърсващо театрално развлечение, звучи като оксиморон...

Стоян Радев: В „Малък органон за театъра“ Брехт излага своята концепция и започва с това, че не би трябвало да има конфликт между развлечението и нашата сериозна мисия. Ние трябва да приемем, че, занимавайки се с театър, се занимаваме с развлечение. Но Брехт задава въпроса – какво означава развлечение и дали това е нещо, което не ни засяга дълбоко. Той твърди, че истинското развлечение е това, което ни засяга дълбоко и казва: Нека развличаме публиката, без да я подценяваме, без да подценяваме себе си, без да сваляме летвата. Истинското, пълноценно развлечение е това, което бърка в раните, което се занимава с тежките въпроси на живота и може да ги погледне иронично и с чувство за хумор. В този смисъл Сатиричният театър е мястото за Брехтови спектакли. Затова каним зрителите на разтърсващо развлечение.

АЛБЕНА ПАВЛОВА: ВСЕКИ ЕДИН ОТ МОИТЕ КОЛЕГИ ИГРАЕ МАЙКА КУРАЖ

Г-жо Павлова, тази роля сякаш е различна от всичко, което сте играла досега в Сатирата...

Албена Павлова: Тази роля е огромна хапка и това го разбираш още докато четеш пиесата, и как трябва да си много подготвен за нея. Нямам предвид само актьорски и чисто професионално, а по-скоро – човешки. Брехт е драматург, чиито реплики не можеш да произнесеш, ако не идват от първо лице, единствено число. В този смисъл, ролята предполага да имаш житейска биография, за да бъдеш автентичен, да можеш да произнасяш думите като свои, да разпознаваш проблемите като свои.

Слава на Бога, аз имам такава житейска биография, както и достатъчна професионална биография, за да събера куража да се изправя срещу Майка Кураж, да се опитам да я позная, да я привлека на своя страна, да разбера какво й струва да пожертва децата си, душата си и в името на какво, и въобще струва ли си на всяка цена да се живее. Има ли вариант, в който има компромиси, които не трябва да направиш, защото окончателно си се загубил. Тогава наистина губиш – и целта, и посоката. Губиш себе си...

Режисьорът Стоян Радев остава ли Ви свобода за доизграждане на образа, който е водещ?  

Албена Павлова: Вървяхме в атмосфера на абсолютна свобода това. Работата със Стоян Радев за пореден път ми доказва, че свободата е много опасно нещо. Защото ти можеш да си позволиш неща, които тотално да изкривят характера на героя ти. Трябва да имаш много ясни ориентири и Стоян Радев беше абсолютно подготвен – за всяка една дума, реплика и ситуация. Дава ти свободата, за да види докъде ще стигнеш. Изпробва твоите актьорски граници и едновременно с това те насочва където иска да стигне в цялото.

Стоян Радев много мъдро и деликатно създаде ансамбъл. За мен в театъра това е най-голямото постижение. Гледала съм много актьори, които блестят в определени роли, но го няма общото. Няма го общия, солидарния дух да правим нещо заедно. Не това е смисълът на нашето изкуство и то затова е екипно. Затова мисля, че всеки един от моите колеги играе Майка Кураж. Много е красиво, когато се постигне.

До каква степен този спектакъл рефлектира на случващото се около нас и с театъра, в частност? 

Албена Павлова: Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен. Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и самоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
С балета "Лешникотрошачката" започват коледно-новогодишните празници в Хасково
Коледно-новогодишните празненства в Хасково започват още през ноември. Началото ще бъде поставено от Балетна школа „Алегро“ към „Младежки център“ - Хасково ...
Бургаската опера ще представи класиката от Джузепе Верди "Трубадур"
Операта от Джузепе Верди "Трубадур" ще бъде представена на сцената на Държавна опера- Бургас на 23 ноември под диригентството на Иван Кожухаров, съобщават от културната институция ...
Рядка монета от времето след Калифорнийската златна треска, беше продадена на търг за 1,4 милиона долара
Рядка монета, пусната в обращение след Калифорнийската златна треска, беше продадена на търг в САЩ за 1,4 милиона долара, предаде Асошиейтед прес.  Запалени колекционери надд ...
Впечатляваща продукция и специално изработени визуални ефекти ще видим на концерта на Дино Мерлин
Балканската звезда Дино Мерлин отправи специален поздрав към българската публика по повод предстоящия му концерт с Желко Йоксимович на 3 декември. След 35 години той отново се завр ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европейски театри с авангардните си постановки, е застрашен от фалит заради големите бюджетни съкращения, п ...
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) в Стара Загора дава посока в лабиринта от музикални събития, каза директорът на Държавната опера в града Огнян Драганов при открива ...
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Певецът Стромай беше отличен от краля на Белгия - Филип, за изключителни заслуги в областта на изкуството, литературата или науката, на церемония в двореца в Брюксел, предаде АФП. ...
Pink Floyd History ще възродят магията на легендарната група
Спектакълът Pink Floyd History Live е музикално и мултимедийно шоу, което пресъздава пет десетилетия музикални шедьоври на легендарната група Pink Floyd. Водени от страстта си към ...
Венецианският театър „Ла Фениче“ отмени първото си представление за сезона
Венецианският музикален театър „Ла Фениче“ във Венеция отмени първото си представление за сезона за първи път от повече от 30 години насам поради протест на персонала, ...
Тикер в 08:00 ч.
Берлинският театър „Шаубюне“, който е един от най-известните европей ...
Начало Калейдоскоп
3031
Калейдоскоп

„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията.

| 13 Ноември 2024, 18:42 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
„Майка Кураж“ в Сатирата: Малки хора хвърлят големи сенки
Снимка © Сатиричен театър / Петър Петров

„Майка Кураж и нейните деца“ е театър, в който малки хора хвърлят големи сенки, казва режисьорът Стоян Радев по повод премиерата на пиесата от Бертолт Брехт в Сатирата.

„Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо и оправдано, че има възвишени мотиви“, допълва режисьорът.

Едгар Барера - продуцент и автор на песни, известен с работата си с изпълнители като Мадона, Карол Джи, Песо Плума, Шакира, "Групо Фронтера" и други, за втора поредна година води по номинации за наградите "Грами" за латино музика, предаде Асошиейтед прес.

Тази година Барера ще се съревновава за девет отличия, след като миналата година получи 13 номинации и спечели три награди.

Номинациите на Едгар Барера са за продуцент, автор на песни, запис и албум на годината. Той е номиниран и два пъти в категорията за най-добра регионална мексиканска песен и три пъти в категорията за песен на годината за работата си по Entre Parentesis на Шакира и "Групо Фронтера", Mi Ex Tenia Razon на Карол Джи и Segun Quien на Малума и Карин Леон. 

Освен трите номинации на Барера, сред останалите номинирани за песен на годината са Derrumbe на Хорхе Дрекслер, A Fuego Lento на Дайме А

Организаторите на „Комик-кон“ Прага 2025 очакват актьорите Лоренцо Ламас и Робърт Луелин, съобщи „Ческе новини“.

Фестивалът, който събира фенове на филми, сериали, комикси и научна фантастика, ще се проведе от 11 до 13 април 2025 г. в чешката столица. Освен двамата знакови актьори се очакват още ютюбъри, писатели и художници на комикси. Фестивалът предлага различни активности за всички възрастови групи. Събитието включва беседи с гостите, фотографиране със знаменитости, филмови прожекции, тематични уъркшопове. Съставна част от фестивала е и т.нар. Покемон зона.

Тазгодишният "Комик-кон" в Прага събра 27 хил. души през април – рекорд в петгодишната история на проявата.

Първото подобно събиране на фенове на комикси и фантастика е в САЩ през 1970 г.

Пепа Николова-Пеша представя дебютната си изложба „Гората, която създадохме?“ – изследване на устойчивостта и връзката ни с природата. Това съобщават от галерия „Сердика“, домакин на събитието от 13 септември до 5 октомври. 

С концепция, разработена от Валентин Бакърджиев, изложбата предлага уникално многосензорно преживяване, което съчетава изкуство и екологично съзнание, коментират организаторите.

Авторката, макар и нешироко известна в художествените среди, има богат опит като сценограф и костюмограф, работейки повече от 30 години в театъра и киното. През този период е създавала костюми и декори за други сценографи и костюмографи, но сега, на 54 години, решава да излезе на преден план.

„Гората, която създадохме?“ представя &bdquo

Художникът Цончо Денев празнува 70-годишен юбилей с изложба в Търговище. 

Експозицията ще представи пред ценителите на изкуството десетки произведения на Денев, рисувани през последните три години. Това каза авторът и добави, че чрез тях представя себе си. 

В биографията си Цончо Денев е записал множество участия в национални и международни изложби и пленери. Едноименната експозиция е десетата му самостоятелна изява. Щастлив е, че я представя в родния град, пред близки и приятели. 

В художествена галерия „Никола Маринов“ Денев подрежда авторски произведения. 

„Показвам моето отношение към изкуството. Стремежа си в търсенето на красивото, на линията, на детайла, на безкрайните възможностите на цвета. Тази изложба - това съм аз! Вложил съм моите знания, труд, старание, търсения, експерименти, емоции и страхове. Разкривам напълно своя свят в

Австрийският цигулар от български произход Максим Цеков и британският пианист, носител на втора награда от конкурса „Геза Анда“ (2021) Джулиан Тревелиян ще имат концерт на 15 октомври в камерната зала „България“. 

Събитието е част от проекта „Лауреатите“, уточняват продуцентите от „Кантус фирмус“.

Програмата включва соната в ла мажор №22 и цигулкова соната в ми бемол мажор – от Моцарт, опус 18 от Рихард Щраус. Двете произведения принадлежат към по-рядко изпълняваните шедьоври за цигулка и пиано, но музиката  им очарова с мелодично богатство и виртуозни линии в партиите на двата инструмента, коментират организаторите.

Третата композиция е „Рио Гранде“ от британския композитор Констант Ламберт (1905-1951). Това е неговата най-популярна тв

По думите му Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите, но Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек: „Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират“.

„Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен“, казва актрисата Албена Павлова. „Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и сомоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени“, допълва тя.

Музеят "Ван Гог" в Амстердам празнува 150-ата годишнина на импресионизма с мащабната ретроспективна изложба Vive l`impressionnisme! Masterpieces from Dutch Collections, съобщи пресслужбата на културната институция. 

Експозицията става факт в резултат на сътрудничество между 15 нидерландски музея и частни колекции и представя повече от сто от най-значимите произведения на френския импресионизъм в нидерландски колекции, сред които "Дъгата" и "Понтоаз" (1877) на Камий Писаро и "Маково поле" (1881) на Клод Моне.

На 15 април 1874 г. неколцина млади художници подреждат своя изложба на парижки булевард. Те сами организират изложбата и така се освобождават от стриктните правила за участие в официалната годишна изложба, налагани от утвърдените автори. Клод Моне, Берта Моризо, Огюст Реноар, Пол Сезан, Едгар Дега и Алфред Сисле шокират публиката с ярките цветове и смелото дв

Фестивалът на изкуствата „Аз съм София“ ще се състои от 17 до 23 септември пред Националния дворец на културата (НДК). Събитието е част от програмата „София празнува 17 септември“, посветена на Деня на София, съобщават организаторите.

По думите им фестивалът ще предложи разнообразие от дейности, които да превърнат пространството пред НДК в открита сцена за привличане на хора от всички възрасти и интереси.

Сред инициативите тази година са музикални изпълнения на открито, танцови пърформанси, мурал арт и графити, брейк денс битки, бийтбокс, ролери, арт ателие, представяне на книги, кинопрожекции пред НДК и в кино „Кабана“, „купон-битка“ на „Акага“ и Стефан Вълдобрев и „Обичайните заподозрени“,  образователни събития за деца.

/ВТ

Светлин Русев е солист в празничния концерт на Симфоничния оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски, посветен на Деня на независимостта на България.

Събитието е на 18 септември в Софийската опера и балет, съобщават от БНР.

За втора поредна година организаторите от сдружение „Реформ юнион клуб“ и БНР обединяват усилия с идеята Денят на независимостта да бъде честван с празничен концерт, който да илюстрира със силата на музиката пълноценното място на България на световната карта и съизмеримостта на нашето културно наследство с най-високите европейски образци.

Програмата, подготвена от маестро Илиевски, носи духа на Деня на независимостта и е вдъхновена от манифеста, който провъзгласява, че България е държава, достойна да бъде равноправен член в семейството на ци

Бариерата на субтитрите в САЩ беше преодоляна веднъж завинаги: въпреки многобройните си диалози на японски език, "Шогун" триумфира на наградите "Еми", спечелвайки рекорден брой отличия за един сезон на сериал, сред които за най-добра телевизионна драма, предадоха световните агенции.

Екранизацията на романа на Джеймс Клавел, който разглежда борбата за власт в Япония през 17-и век, събра 18 награди на състоялата се в театър "Пийкок" 76-а церемония за отличията, известни като телевизионния еквивалент на филмовите "Оскар"-и. 

"Шогун" е първият неанглоезичен сериал, който печели водещата награда за най-добра телевизионна драматична поредица. 

Сценаристът на сериала Джъстин Маркс не пропусна да спомене "творческата авантюра", предприета от канала Еф Екс (FX) и неговия собственик "Дисни" с този проект.
      
Ролите в "Шогун" донес

Испанският певец Алехандро Санс ще бъде удостоен с отличието на „Билборд“ за цялостни постижения на церемонията по връчването на латино музикалните награди на изданието.

Церемонията ще бъде излъчена от Маями по телевизия Телемундо на 20 октомври.

От пускането на Viviendo Deprisa през 1991 г. до последния му студиен албум Sanz, издаден през декември 2021 г., артистичният и личният принос на певеца разшири обхвата на латино музиката по целия свят, а влиянието му продължава да определя индустрията и днес, пише „Билборд“.

Наградата за цялостни постижения в латино музиката на Билборд е отличие, което се връчва на изпълнител или група, които имат „продължителна и изключителна кариера, включваща артистичен и личен принос, оказал голямо влияние върху латино музиката в световен мащаб“.

„Дълбоко съм благодарен за това признан

Преводът на „Майка Кураж и нейните деца“ е на Димитър Стоевски. Сценографията е на Никола Тороманов, костюмите – на Свила Величкова, музиката – на Милен Кукошаров, пластика – Теодора Попова. В ролите са още Асен Мутафчиев, Пламен Великов, Никол Георгиева, Борислав Захариев, Симеон Гълъбов, Димитър Баненкин, Иван Панев, Стефания Кочева, Мартин Желанков, Сотир Мелев и Анна Станчева.

Режисьорът Стоян Радев и актрисата Албена Павлова , в разговор с Даниел Димитров – за провокациите и протестите, за вечността на темите и проблемите при Брехт, за малките хора и техните големи сенки, за разтърсващото театрално развлечение.

СТОЯН РАДЕВ: ОЧАКВАМ ПРОТЕСТИ, ЗАЩОТО БРЕХТ СЕ ПОДИГРАВА НА ВСЕКИ ЧОВЕК

Господин Радев, очаквате ли протести след премиерата на „Майка Кураж и нейните деца“?

Стоян Радев: Да. Защото това представление е много по-страшно, доколкото текстът на Брехт е може би най-жестокият по линия на присъдата, която дава на малкия човек.

Протестите, които сега станаха популярни, са понеже е засегната някаква българска чест. Бърнард Шоу е написал текст, с който се подиграва на българите. А тук Брехт прави нещо много по-страшно – той се подиграва на всеки човек. Защото човек е свикнал да търси вината в другия и, ако има война, ако има кръвопролития, все някой друг е виновен – диктатор или командир. Брехт обръща принципа и казва, че виновни са малките хора, виновна е почвата, върху която израстват диктаторите. Трябва да спрем да мислим, че имаме добри хора и един злодей, който ги повежда към нещо лошо. Не, тези хора произведоха този злодей.

През изборите, които правим в живота си, ние даваме мотив на някой човек да излезе начело и да започне да извършва безобразия и зверства. После е лесно да посочим него като виновник, пише Брехт. Той пише тази пиеса, когато Хитлер влиза в Полша, през 1939 г. Но герой на пиесата не е някой водач, а малки хора, които подкрепят националсоциализма. 

Брехт пише „Майка Кураж“ в изгнание, това отразява ли се по някакъв начина на пиесата?

Стоян Радев: „Майка Кураж“ е вечен текст. Поводът е конкретен – 1939 година, националсоциализмът, войната, агресията. Но съвсем нарочно според мен, по подобие на Шекспир, Брехт пренася действието някъде другаде – за да може посланието да е универсално, да не изглежда така, сякаш пиесата е конюнктурна, сякаш обслужва някакъв малък момент. Напротив, той се опитва да засегне вечен проблем. Това, че пише в изгнание, може би ме помага да се занимава не с повода, а със причината за злото, търсейки тази причина в обикновените хора...

Моята интерпретация е свързана със самия Брехт и много внимателно вглеждане в текста му и въобще – в Брехтовата теория за театъра. Пиесата носи името на един от героите – Майка Кураж, но всички около нея са тези малки хора, за които споменах, върху които авторът поставя фокуса. В този смисъл пиесата е завъртяна около централен образ, но обръща внимание на всеки един от персонажите. Тъй като и най-малкият човек, и най-малкият персонаж, е отговорен за събитието. Затова казвам, че може да има протести срещу тази пиеса – защото хората не искат да носят отговорност. И, ако им кажеш, че са безотговорни, те се обиждат и започват да протестират.

Искам да направим един театър, в който малки хора хвърлят големи сенки. Зрителите ще видят как малката фигура на актьора проектира една голяма сянка на фона. Ние, занимавайки се с история, се занимаваме със сенки. Все по-рядко ставаме свидетели на събитията. Затова аз казвам: Ето, вижте, кой хвърля сенките. Защото, ако видиш сянката, тя понякога изглежда величествено и героично, а всъщност един малък човек извършва някаква малка ежедневна подлост. И ако ти не виждаш него, а само сянката, ти се струва, че това, което той прави, е значимо е оправдано, че има възвишени мотиви...

Не е ли малко абсурдна поканата, която отправяте към публиката – за разтърсващо театрално развлечение, звучи като оксиморон...

Стоян Радев: В „Малък органон за театъра“ Брехт излага своята концепция и започва с това, че не би трябвало да има конфликт между развлечението и нашата сериозна мисия. Ние трябва да приемем, че, занимавайки се с театър, се занимаваме с развлечение. Но Брехт задава въпроса – какво означава развлечение и дали това е нещо, което не ни засяга дълбоко. Той твърди, че истинското развлечение е това, което ни засяга дълбоко и казва: Нека развличаме публиката, без да я подценяваме, без да подценяваме себе си, без да сваляме летвата. Истинското, пълноценно развлечение е това, което бърка в раните, което се занимава с тежките въпроси на живота и може да ги погледне иронично и с чувство за хумор. В този смисъл Сатиричният театър е мястото за Брехтови спектакли. Затова каним зрителите на разтърсващо развлечение.

АЛБЕНА ПАВЛОВА: ВСЕКИ ЕДИН ОТ МОИТЕ КОЛЕГИ ИГРАЕ МАЙКА КУРАЖ

Г-жо Павлова, тази роля сякаш е различна от всичко, което сте играла досега в Сатирата...

Албена Павлова: Тази роля е огромна хапка и това го разбираш още докато четеш пиесата, и как трябва да си много подготвен за нея. Нямам предвид само актьорски и чисто професионално, а по-скоро – човешки. Брехт е драматург, чиито реплики не можеш да произнесеш, ако не идват от първо лице, единствено число. В този смисъл, ролята предполага да имаш житейска биография, за да бъдеш автентичен, да можеш да произнасяш думите като свои, да разпознаваш проблемите като свои.

Слава на Бога, аз имам такава житейска биография, както и достатъчна професионална биография, за да събера куража да се изправя срещу Майка Кураж, да се опитам да я позная, да я привлека на своя страна, да разбера какво й струва да пожертва децата си, душата си и в името на какво, и въобще струва ли си на всяка цена да се живее. Има ли вариант, в който има компромиси, които не трябва да направиш, защото окончателно си се загубил. Тогава наистина губиш – и целта, и посоката. Губиш себе си...

Режисьорът Стоян Радев остава ли Ви свобода за доизграждане на образа, който е водещ?  

Албена Павлова: Вървяхме в атмосфера на абсолютна свобода това. Работата със Стоян Радев за пореден път ми доказва, че свободата е много опасно нещо. Защото ти можеш да си позволиш неща, които тотално да изкривят характера на героя ти. Трябва да имаш много ясни ориентири и Стоян Радев беше абсолютно подготвен – за всяка една дума, реплика и ситуация. Дава ти свободата, за да види докъде ще стигнеш. Изпробва твоите актьорски граници и едновременно с това те насочва където иска да стигне в цялото.

Стоян Радев много мъдро и деликатно създаде ансамбъл. За мен в театъра това е най-голямото постижение. Гледала съм много актьори, които блестят в определени роли, но го няма общото. Няма го общия, солидарния дух да правим нещо заедно. Не това е смисълът на нашето изкуство и то затова е екипно. Затова мисля, че всеки един от моите колеги играе Майка Кураж. Много е красиво, когато се постигне.

До каква степен този спектакъл рефлектира на случващото се около нас и с театъра, в частност? 

Албена Павлова: Темите, които много ме вълнуват в това представление, са за изборите, които правим, до какво водят те, до каква деформация на характера, до каква загуба на първоначалната цел, която си си набелязал. Да отстояваш себе си, не означава да си замръзнал във времето. Означава да си предан, да си верен на някаква ценностна система, която те държи изправен. Има една територия, от която не трябва да отстъпваш, и мисля, че нашето представление много смело и самоотвержено защитава тази територия, която беше нападната тези дни, макар и не в нашия театър, макар и не в нашия салон. Ние трябва много категорично и ясно да се заявим и да излезем от своята интелектуална алиенация, защото сред нас битува усещането, че колкото сме над нещата, толкова сме по-извисени.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
С балета "Лешникотрошачката" започват коледно-новогодишните празници в Хасково
Бургаската опера ще представи класиката от Джузепе Верди "Трубадур"
Рядка монета от времето след Калифорнийската златна треска, беше продадена на търг за 1,4 милиона долара
Впечатляваща продукция и специално изработени визуални ефекти ще видим на концерта на Дино Мерлин
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Берлинският театър „Шаубюне“ е застрашен от фалит заради намаляване на бюджета
Авансцена
Фестивалът на оперното и балетно изкуство вдигна завеса за 54-ти път
Творчески отражения
Белгийският певец Стромай бе отличен от крал Филип
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.